مایکروسافت چندین هفته پیش از ویندوز ۱۱ با قابلیتهای متنوعی رونمایی کرد که یکی از آنها، «DirectStorage» نام دارد. این ویژگی امکان بارگذاری سریع بازیها را فراهم میکند. در حالی که در ابتدا مایکروسافت به عدم عرضه این قابلیت برای کاربران ویندوز ۱۰ اشاره کرده بود، حالا از پشتیبانی این سیستم عامل از DirectStorage خبر داده است.
مایکروسافت با معرفی ویندوز ۱۱ از API قابلیت DirectStorage در این سیستم عامل خبر داد. این API نحوه خواندن دادهها از روی حافظههای SSD NVMe را تغییر میدهد که نتیجهاش بارگذاری سریعتر و کوتاه مدتتر بازیهاست.
به گفته ردموندیها، این قابلیت برای ویندوز ۱۰ یا بطور مشخصتر برای نسخه ۱۹۰۹ و بالاتر ارائه خواهد شد. مایکروسافت به همراه انتشار اولین پیش نمایش توسعهدهندگان این API چنین موضوعی را اعلام کرده است.
قابلیت DirectStorage دو مزیت اصلی دارد. اولین آنها، امکان اجرای چندین درخواست IO بطور همزمان است. با توجه به افزایش حجم بازیها، این ویژگی در سالهای اخیر اهمیت بالایی پیدا کرده. علاوه بر این، به علت پهنای باند بالای درایوهای NVMe هم چنین موضوعی اهمیت دارد.
با امکان پشتیبانی از چندین درخواست به صورت همزمان، میتوان از تمام پهنای باند این درایوها استفاده کرد. دومین مزیت، امکان خارج کردن دیتا بازی از حالت فشرده توسط GPU است که بارگذاری بازیها را سریعتر میکند.
با وجود پشتیبانی ویندوز ۱۰ از قابلیت DirectStorage، عملکرد آن با ویندوز ۱۱ متفاوت خواهد بود. ویندوز ۱۱ از پشته حافظه بهبودیافته جدیدی بهره میبرد که با استفاده از آن، کامپیوترها میتوانند بطور کامل از DirectStorage بهرهمند شوند.
در ویندوز ۱۰ مایکروسافت پشته حافظه قدیمیاش را برای استفاده از DirectStorge بهینهسازی کرده، بنابراین عملکرد آن با ویندوز ۱۱ متفاوت خواهد بود. البته ردموندیها درباره میزان تاثیرگذاری این تفاوتها روی عملکرد قابلیت جدیدشان صحبتی نکردهاند.
بازیها در آینده بطور خاص برای قابلیت DirectStorage بهینه میشوند، اما همچنان روی پیسیهای بدون این ویژگی هم کار خواهند کرد، بنابراین گیمرها نباید نگرانی درباره سازگاری آنها داشته باشند. در نهایت باید دوباره به این موضوع اشاره کنیم که برای بهرهمندی از قابلیت جدید مایکروسافت باید دارای حافظه SSD NVMe باشید.