قاضی دادگاه جنجالی اپل و اپیک گیمز اعلام کرد که توسعهدهندگان باید بتوانند به روشهای پرداخت جایگزین دسترسی داشته باشند. اپل و اپیک گیمز نسبت به این رای واکنش نشان داده و میخواهند آن را به دادگاه تجدیدنظر ببرند.
قاضی «گونزالز راجرز»، در حکمی میگوید دادگاه قادر نیست بهصورت قطعی تعیین کند که اپل انحصارطلب یا ناقض قوانین ضد انحصار است. با این حال، این شرکت برخی از قوانین رقابت کالیفرنیا را زیر پا گذاشته است. در نتیجه، کوپرتینوییها به مخفیسازی اطلاعات حساس از مصرفکنندگان و محدودسازی انتخابهای کاربران محکوم هستند.
بر همین اساس از اپل خواسته شده به توسعهدهندگان آمریکایی اجازه دهد مخاطبان خود را به سمت راهکارهای پرداخت دیگری به جز سیستم پرداخت درون برنامهای اپل هدایت کنند. قاضی راجرز گفت اپیک گیمز هم باید ۱۲,۱۶۷,۷۱۹ دلار معادل ۳۰ درصد از درآمد این شرکت از بازی فورتنایت در اپ استور در بازه زمانی اوت تا اکتبر ۲۰۲۰ را به اپل بپردازد. بهعلاوه، ۳۰ درصد از درآمد فورتنایت از تاریخ ۱ نوامبر ۲۰۲۰ تا روز صدور حکم و بهره آن باید به اپل پرداخت شود.
هنوز دقیقا مشخص نیست که اپل این رای را به دادگاه تجدیدنظر خواهد برد یا نه اما آنها در واکنش به این حکم در بیانیهای اعلام کردند:
«دادگاه امروز آنچه را تایید کرد که ما از مدتها قبل میدانستیم: اپ استور ناقض قوانین ضد انحصار نیست. دادگاه میداند که ‘موفقیت غیرقانونی نیست.’ اپل در تمام حوزههایی که فعالیت دارد با رقابت سنگینی روبروست. باور داریم که مشتریان و توسعهدهندگان ما را انتخاب میکنند چون در دنیا بهترینیم. ما همچنان بر این باور متعهدیم که اپ استور بازارگاهی امن و قابل اعتماد است که از جامعه پررونق توسعهدهندگان و بیش از ۲.۱ میلیون شغل حمایت میکند. در این بازارگاه قوانین بهصورت یکسان برای همه اجرا میشود.»
اپیک گیمز نیز در واکنش به این خبر گفت آنها از نتیجه این پرونده راضی نیستند و آن را به دادگاه تجدیدنظر میبرند. مدیرعامل این شرکت در توییتر نوشت:
«رای امروز دادگاه نشاندهنده پیروزی توسعهدهندگان یا مصرفکنندگان نیست. اپیک از طرف چند میلیارد مصرفکننده برای دستیابی به رقابت منصفانه در حوزه روشهای پرداخت درون برنامهای و اپ استورها مشغول مبارزه است. فورتنایت زمانی به اپ استور iOS برمیگردد که اپیک بتواند در رقابتی منصفانه با پرداخت درون برنامهای اپل از روشهای پرداخت جایگزین استفاده کند.»
رای دادگاه اپیک گیمز و اپل از تاریخ ۹ دسامبر (۱۸ آذر) اجرایی میشود.