با توجه به آینده دنیای گیمینگ و اتفاقات مهم در سالهای آینده باید کدام پلتفرم را برنده واقعی رقابت آینده صنعت گیم دانست؟ مایکروسافت با Xbox ، سونی با PS یا پلتفرمهای استریم و گیمینگ ابری کدامیک آیندهی دنیای بازیهای ویدئویی را در دست خواهند گرفت؟ در این مطلب به سراغ پلتفرمهایی رفتهایم که میتوانند آینده دنیای گیمینگ را متحول کنند.
در مورد آینده بازیهای ویدیویی، خواست و نظر گیمرها یکی از موضوعات مهم محسوب میشود. موفقیت بسیاری از ایدههای خوب به استقبال یا عدم استقبال گیمرها برمیگردد.
یکی از این ایدهها پلتفرم گوگل استادیا بود که این روزها بازنشسته شده و جایگاهی در آینده دنیای بازی ندارد. این قبیل سرویسها رویاهای مهم گیمرهای با توان مالی نه چندان بالا را به واقعیت تبدیل میکند. رویایی که تعداد زیادی از شرکتها همواره در تلاش برای تحقق آن بودند.
در ساختار سرویسهایی مانند گوگل استادیا دیگر نیاز به یک سخت افزار قوی و یا خریدن نسخههای فیزیکی بازی نبوده و در حالت مینیمم شما تنها به یک ارتباط اینترنتی و یک رایانه و یا حتی تلویزیون نیاز دارید که بتواند محتوای دریافتی را به شما نشان دهد. در آینده دنیای بازی ها، استریم 4K در فریم ریت 60 به عنوان حداقل کیفیت این سرویسها محسوب میشود.
اما آیا با این شکست باید آینده دنیای گمینگ را در اختیار سرویسهای استریم گیم در نظر بگیریم؟
بسیاری از توسعهدهندگان بازی وجود دارند که پلتفرمهای بازی سنتی مانند کنسولها را بیشتر میپسندند. این شرکتها علاوه بر قابلیتهای مهمی که در کنسولهای نسل بعدی سونی یا مایکروسافت از دید سختافزاری است، به برنامه همکاری با این دو شرکت و مزایای بسیاری که آینده صنعت گیمینگ در اختیار آنها قرار میدهند نیز میاندیشند.
نکته مهم در مورد سرویسهای مشابه استادیا این است که آیا در آینده باید بازیها در این پلتفرمها نیز به صورت اختصاصی تولید شوند و یا ساختاری ایجاد میشود که بتوان به صورت غیر مستقیم هر بازی را در هر حالتی بازی کرد؟ پاسخ این سوال برای کاربرانی که میخواهند به سمت این قبیل پلتفرمها بروند بسیار مهم خواهد بود. در این زمینه سوال دیگری که مطرح میشود میزان توان پردازشی و در عین حال توانایی استریم محتوای با حجمهای گسترده خواهد بود.
به هر حال باید منتظر بمانیم تا ببینیم آینده دنیای گیمینگی که در سالهای آینده تغییرات گستردهای به خود خواهد دید چگونه رقم میخورد. شاید در بلند مدت کنسولهای فیزیکی به مرور جایگاه خود را از دست داده و در آینده بازی های ویدیویی شاهد سرویسهای آنلاین باشیم که به کنسولها به چشم تاریخچه و نوستالژی نگاه کنند.
واقعیت مجازی و آینده صنعت گیمینگ
از زمانی که فناوری واقعیت مجازی معرفی شد، مخاطبان بسیاری را به سمت خود جذب کرد و به طور کلی ایده بسیار خوبی هم بود. اولین محصول واقعیت مجازی که به آینده دنیای گیمینگ راه پیدا کرد، هدست واقعیت مجازی Oculus بود که علاوه بر قیمت بسیار بالا و استفاده از آنها هم دشوار بود.
پس از آن هدستهای واقعیت مجازی زیاد مانند پلی استیشن وی آر معرفی شدند که موفقیت بهتری کسب کردند با این حال عملکرد این هدستها به کنسولهای گیمینگ نزدیک نشده و زمان بیشتری لازم است تا شاهد جا افتادن این فناوری در آیندهی دنیای بازیهای ویدئویی باشیم.
آینده درخشان صنعت گیمینگ با کامپیوترهای کوانتومی
کامپیوترهای کوانتومی به شدت قدرتمند بوده و میتوانند پردازشها را با سرعت بسیار زیادی حل کنند. نکته مثبت اینکه پردازش دادهها در استریم آنلاین نیاز به منابع قدرتمندی دارد و زمانی که کاربران بیشتر شوند با حجم عظیمی از اطلاعات مواجه هستیم و به همین دلیل به سختافزاری با قدرت فوقالعاده نیاز هست. اینجاست که کامپیوترهای کوانتومی میتوانند آینده صنعت گیمینگ و استریمینگ بازیها را کاملاً تضمین کند.
البته این کامپیوترها مشکلاتی دارند و به همین دلیل تعداد بسیار کمی از آنها در دنیا وجود دارد. البته به طور خلاصه میتوان گفت که کامپیوترهای کوانتومی میتوانند تأثیر زیادی آینده صنعت گیم داشته باشند.
جایگاه متاورس در آینده دنیای گیمینگ
یکی از بحثهای به شدت داغ این روزها گیمینگ با ارز دیجیتال است که در آن گیمرها به جای پرداخت پول داخل بازی با ارز دیجیتال کار کرده و به همین دلیل هر تراکنش ارزش خود را خواهد داشت.
در همین رابطه یوبیسافت تلاش کرد تا ارز دیجیتال را وارد عناوین خود کند اما این پروژه با استقبال گیمرها روبرو نشد. در همین رابطه میتوان به بازی Ghost Recon: Break Point اشاره کرده که قرار بود ارز دیجیتال وارد آن شود. شرکتهای زیادی در تلاش هستند تا ارزهای دیجیتال را به دنیای بازیها وارد کنند. با این حال به دلیل بی اعتمادی گیمرها استفاده از ارز دیجیتال به صرفه نبوده و فعلاً جایگاه خوبی در آینده بازی های ویدیویی ندارد.
بازی های ویدیویی آنلاین و سرویسهای اشتراکی
به نظر میآید آینده دنیای گیمینگ، سرویسهای اشتراکی است. سرویسهای اشتراکی این امکان را برای گیمرها فراهم میکنند که به تعداد زیادی از بازیها را به صورت آنلاین و بر روی پلتفرمهای مختلف مانند گوشی هوشمند با دوستان خود تجربه کنند.
در ابتدا باید به سرویس Game Pass ایکس باکس اشاره کرد که تعداد زیادی بازی را در دسترس گیمرها قرار میدهد. این موضوع باعث شد تا شرکتهای زیادی با مایکروسافت همکاری کرده و عناوین خود را به Game Pass بیاورند. همچنین امکان اجرای آنلاین بازیها به صورت چند نفره و بر روی پلتفرمهای مختلف مانند گوشی هوشمند از مهمترین ویژگیهای سرویس گیم پس بوده که میتواند آینده دنیای گیمینگ را تغییر دهد.
علاوه بر این سونی نیز با سرویس پلی استیشن پلاس (PS Plus) خود به آینده صنعت گیم وارد شد. اکنون گیمرها میتوانند با پرداخت حق اشتراک ماهانه به خیل عظیمی از عناوین گیمینگ دسترسی داشته و بازیهای مورد علاقه خود را علاوه بر کنسول پلی استیشن بر روی پلتفرمهای دیگری مانند گوشی هوشمند به صورت آنلاین تجربه کنند.
به طور کلی هم استقبال بسیار خوبی از این اشتراکها میشوند. در حال حاضر بیش از ۶۰ درصد از کاربران ایکسباکس از این سرویس استفاده میکنند و به همین جهت میتوان افق روشنی در آیندهی دنیای بازیهای ویدئویی مشاهده کرد.
سرویسهای اشتراکی گیمپس و پلی استیشن پلاس در حال رشد بوده و به همین دلیل میتوان آنها را آینده گیمینگ دانست. البته در حال حاضر گیمپس کمی بهتر بوده و عملکرد خوبی دارد. با این حال سونی نیز با ایدههای ناب خود سرویس اشتراکی PS Plus را بهتر خواهد کرد.
جمعبندی و پاسخ به سوالات پرتکرار
آینده دنیای بازی کاملاً نامشخص بوده و به همین دلیل نمیتوان روی هیچ کدام از این ایدهها به عنوان آیندهی دنیای بازیهای ویدئویی حساب باز کرد. نکته اصلی اینجاست که برای موفقیت هر کدام از موارد ذکر شده خلاقیت نیاز است. در همین رابطه شرکتها باید زمان بیشتری برای بهبود بازیهای خود صرف کرده و تلاش کنند تا به بهترین نحو بازیها را در اختیار گیمرها قرار دهند.
تاثیر هوش مصنوعی در آینده دنیای گیمینگ چیست؟
این روزها در طراحی بازهای ویدیویی از هوش مصنوعی استفاده فراوانی میشود اما میتوان در آینده صنعت گیمینگ افقی را ترسیم کرد که در آن هوش مصنوعی به صورت خودکار صفر تا صد یک بازی را بر اساس خواستههای گیمرها طراحی و در اختیار آنها قرار دهد.